När klassas man som sjuk?

Jag & mamma tittade just en liten bit på nyheterna där dom visa lite från ett mästerskap för handikapade & utvecklingsstörda. Och då intervjuade dom en tjej som ändå verkade helt "normal". Så då började jag tänka vidare på liksom vad säger i sånna fall att det är "fel" på en? Liksom är man sjuk som utvecklingsstörd? Damp måste ju också vara en sjukdom då. Eller det är det väl... Och dyseleksi & dyskalkeli. Men liksom om vi tar dyseleksi som exempel, då diagnosiseras man ju att ha svårigheter i att läsa & skriva & det. Men vadå? Om man har svårt med till exempel musik då, om man sjunger falskt & har svårt att lära sig nya instrument. Är man sjuk då? Eller om man är dålig på idrott. Att man är väldigt osmidig & har svårt för det. Varför "särbehandlas" (fel ordval, jag vet) man inte då?
Men sen läste jag & tog reda på vad utvecklingsstörning egentligen innebär. Och det är som det låter, man utvecklas inte som man ska. Alltså, man är inte utvecklad som man "borde" vara i den åldern. Men man har ju samma känslor & sånt bara att man kanske är några år yngre i hjärnan. Fast ändå, dom har ju gått i skolan lika länge, dvs samma kunskaper & har lärt sig lika mycket typ. De har även lika mycket livserfarenhet, så ja.
Men sen finns det ju olika grader så klart.
Aja. Vill ni läsa mer om utvecklingsstörning kan ni klicka
här.

Sen tycker jag det är så himla hämskt för dom som det är tvärtom för. Handikapp. Att man är som alla andra i hjärnan men kan inte röra sin kropp som man vill. Fatta vad frustrerande & hemskt! Att vara fast i sig själv. Satckarna :(


Kommentarer
Postat av: Lolle

Mycket bra funderingar! <3

2009-06-04 @ 07:33:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0