"Jag lever i en bubbla"

Läste just en artikel på DN's hemsida, ("Jag lever i en bubbla" heter den), där en tjej hade skickat in & skrivit om det här med fester, alkohol, sex, folk som strular omkring, droger & status mm. Det som framgick i texten var att "man inte ska falla för grupptrycket & göra som alla andra "bara för att det är coolt" & supa sig full & röka & vara ute & ränna hela nätterna, bli av med oskulden i ung ålder osv, utan man ska vara stark & stå emot allt sånt dära. Att man i stället ska kunna vara hemma & mysa & titta på en bra film. Man ska kunna leva i sin egna bubbla utan att bry sig om vad alla andra tycker."

Och visst jag förstår vad hon menar att man ska gå sin egen väg, men det blev så överdrivet med allting att alla tycker det är så coolt med det dom gör. För det första vet jag att i många fall håller man inte på med sånt här på grund att man vill "vara cool" (förövrigt hatar jag det utrycket), utan att man kanske är intresserad av andra orsaker än pga grupptryck. Eller om man med det här med droger bara vill komma bort från omvärlden för att man till exempel mår dåligt.
Och sen så, många är ju ute & tex festar & dricker för att dom vill. För att dom har skoj & tycker det är kul. Inte för att alla andra gör det som dom som inte gör det nu verkar tro, när man läser artikeln. Eller det har jag iof hört från andra håll också.
Men det betyder liksom inte heller att man gör det varje dag jämt. Man kan ju ena veckan har en hemmakväll & nästa går ut & roar sig. Många ser det så antien eller.
Men ändå tycker jag självklart att det är väldigt bra av dom som håller sig undan från sånt här. Nej utan jag menade bara att dom flesta som håller på med mojs inte gör det för att kunna se ner på dom som inte gör det & få högre status, utan för att dom möjligtvis vill & är nyfikna.

Fast nu lät jag som värsta professorn som säger hur det är & så, utan självklart finns det alltid små grupper av nästan alla typer av mäniskor. Vissa kanske är exakt som det framgår i texten, men det lät som om hon värkligen bara såg ur hennes perspektv & inte kollat från båda sidor.

Tack för mig!  /å

Kommentarer
Postat av: moa

man dricker oftaste inte bara för grupptryckt, men det blir ju en del av det. skulle man dricka om ingen annan gjorde det? :P Men man är ju nyfiken också, hur smakar det, vad händer och sådant.

2009-01-02 @ 13:20:25
URL: http://thereandthen.blogg.se/
Postat av: judithgrahnsåklart =)

svar: orkade inte läse pesis allt när du hade skrivit så mkt med så liten text men iaf..sant!

2009-01-05 @ 15:45:22
URL: http://judithgrahn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0